כל מה שרציתם לדעת על הובלת חומרים מסוכנים

97% הצלחה! צרו קשר למענה מהיר!

הובלת חומרים מסוכנים מחייבת הכשרות מיוחדות והקפדה על תנאי בטיחות מחמירים. מה עוד חשוב לדעת בנושא? המשיכו לקרוא

בשנים האחרונות נושא הובלת חומרים מסוכנים נמצא במרכז עבודתו של המחוקק בישראל. המשרד להגנת הסביבה עוסק בתחום, כיוון שהיבוא והיצוא הבינלאומי צוברים תאוצה וחומרים מסוכנים צריכים להיות משונעים ממקום אחד לאחר, בתוך המדינה ובין מדינות. לאור זאת, חשוב לחוקק חוקים ולתקן תקנות אשר יסדירו את הנושא וימנעו תקלות או מחדלים מיותרים שעלולים לעלות בזיהום סביבתי חריף ובמקרי קיצון גם בחיי אדם.

"הובלת חומרים מסוכנים נעשית על ידי נהגים שהוסמכו לעניין ועוברים הכשרות והדרכות תכופות", מסביר אמיר שעובד באחד המפעלים שעושים שימוש בחומרים מסוכנים. "כיום ניתן לשנע חומרים מסוכנים ברכבים, בספינות ובמטוסים וחשוב שכל אחד מכלי ההובלה הללו יהיה כשיר ויעמוד בתנאים המחמירים ביותר. בעבודה שלנו אין שום מקום לעיגול פינות או לטעויות. צי הנהגים שעובד איתנו נמצא כל הזמן תחת פיקוח ובקרה. נהג שלא מתנהל על פי הכללים, צובר עבירות תנועה או מתנהג באופן שפוגע באמינות שלו, באופן מיידי מוצא מהמערך. זו הדרך שלנו לשמור על רמה גבוהה מאוד של מקצועיות, דיוק ואמינות. אלו 3 תחומים שאנחנו רואים לנגד עינינו כל העת".

בין אם מובילים את החומרים המסוכנים בספינה, משאית או מטוס, הוא מסומן ככלי תחבורה המוביל חומרים מסוכנים. "יש לנושא חשיבות רבה", מסביר אמיר. "אם חלילה קורית תקלה, יש דליפה של החומר, דליקה או כל דבר אחר, חשוב שאנשי הכיבוי וההצלה, אנשי הרפואה וגם צוותי הביטחון יבינו שלא מדובר בהובלה סטנדרטית, אלא שיש לנהוג במשנה זהירות. בנוסף, פעמים רבות מצויין על גבי אמצעי התובלה איזה חומר הוא משנע. גם כאן, מדובר בעניין בטיחותי. ישנם חומרים שחדירה שלהם לקרקע עלולה להיות מסוכנת ולזהם את מי התהום, למשל או לפגוע בתשתיות בשל חוזקם. בנוסף, אם מדובר בדליקה, חשוב לדעת מה החומר הבוער כדי לדעת באיזה חומרים יש לעשות שימוש כדי לכבות את האש. שימוש בחומרים לא נכונים עלול ללבות את הלהבות ולגרום לנזק גדול יותר וכן לסכנה לצוותי החילוץ, למובילים וכמובן לעוברי האורח ולנהגים שבסביבה".

כאשר החומרים המסוכנים מגיעים ליעדים, השינוע שלהם למחסן יעודי הוא שלב חשוב נוסף. "הובלה של כל אחד מהחומרים היא שונה", מדגיש אמיר. "צריך להיות מודעים לכך וכן לוודא שהמחסן בו אמורים להיות מאוחסנים החומרים עומד בתנאי הבטיחות הנדרשים. חשוב לי לציין שגם אנשי מקצוע שעובדים בתחום שנים רבות, בעלי ידע וניסיון רב שנים יכולים לעשות טעויות, ולכן תמיד יש בקרה של שני אנשים על כל שלב בשינוע, בהובלה ובאחסון. בדרך הזו אנחנו מונעים תקלות מיותרות ושומרים על סטנדרט מהגבוהים בעולם".

מה למדנו בכתבה: